Ten koliber był uważany za wymarłego, a tymczasem mamy jego nagranie

Zapylak kolumbijski to krytycznie zagrożony koliber, który przez ponad 60 lat był uważany za wymarły. Udało się go na nowo odkryć w 2022 r., a teraz naukowcy zdobyli nagranie, na którym widać nieudokumentowane wcześniej zachowania związane z karmieniem, śpiewaniem i zalotami tego urokliwego ptaka.
Zapylak kolumbijski /Fot. ABC

Od czasu ponownego odkrycia zapylaka kolmbijskiego (Campylopterus phainopeplus) w górach Sierra Nevada de Santa Marta w północnej Kolumbii w 2022 r. naukowcy z American Bird Conservancy (ABC), Universidad Nacional de Colombia, SELVA, ProCAT Colombia i World Parrot Trust bacznie go obserwowali. Efektem tego jest nagranie pokazujące jednego z najrzadszych i najsłabiej poznanych gatunków ptaków na świecie. Szczegóły opisano na serwerze preprintów bioRxiv.

Czytaj też: Ten ptak nie był widziany od 20 lat. Wreszcie mamy jego zdjęcie

Esteban Botero-Delgadillo, główny autor badania i dyrektor organizacji SELVA:

Nasze odkrycia pokazują, że ten niesamowity koliber może być przykładem mikroendemizmu, ponieważ wydaje się być ograniczony do małego obszaru w najważniejszym na świecie kontynentalnym centrum endemizmu. Jesteśmy podekscytowani możliwością kontynuowania badań tego ptaka, ponieważ nadal istnieją ogromne luki w wiedzy na temat jego biologii i rozmieszczenia.

Koliber, który był “zaginiony” przez ponad 60 lat

O zapylaku kolumbijskim wiadomo niewiele, ponieważ zniknął z radaru świata nauki na 64 lata, zanim został sfotografowany w 2010 r., by ponownie “zaginąć” na ponad dekadę. Oficjalnie został ponownie odkryty dopiero w 2022 r. i od tego czasu grupa uczonych zajmujących się programem Search For Lost Birds dokładnie monitoruje znane populacje.

Czytaj też: Te ptaki śpiewają do niewyklutych jaj i robią to w konkretnym celu

Okazuje się, że gatunek ten zamieszkuje terytoria przez cały rok, a nie jak wcześniej sądzono, migruje na duże wysokości. Potwierdzono również, że zasięg występowania tych ptaków jest niezwykle ograniczony, obserwowany jedynie na czterech z pięciu znanych obszarach wzdłuż dorzecza Guatapurí.

W badaniu opisano zwyczaje żywieniowe kolibra oraz aspekty zachowań społecznych, w tym przejawy terytorialne oraz aktywność wokalną. Obserwacje terenowe i analizy akustyczne wskazują, że terytoria samców, tokowiska i prawdopodobnie gniazdujące samice wydają się być silnie powiązane z obecnością lasów łęgowych i cieków wodnych, co sprawia, że ochrona tych siedlisk ma kluczowe znaczenie dla ochrony tego gatunku.

Sierra Nevada de Santa Marta to najwyższy na świecie przybrzeżny masyw górski, będący domem dla bogatych społeczności dzikiej przyrody, w tym 24 gatunków ptaków, które nie występują nigdzie indziej na świecie. Chociaż na temat zapylaka kolumbijskiego wciąż pozostaje wiele do odkrycia, badacze są zachwyceni, że podczas niedawnej wyprawy zauważyli nieuchwytnego ptaka i nagrali materiały wideo z jego udziałem.

Odkrycia nie byłyby możliwe, gdyby nie wspólne wysiłki środowiska naukowego i społeczności tubylczych, które od dawna współistnieją z kolibrami.